През 2018 година се навършват 34 години от така наречения „Възродителен процес", който промени живота на стотици хиляди хора. Несъмнено промени и съдбата на България.
На 10 декември 1984 г. със заповед на вътрешния министър Димитър Стоянов се нарежда на окръжните управления на МВР и на първите секретари на ОК на БКП да подготвят преименуването на „български граждани от турски произход във всички окръзи, където има такова население". Кампанията започва в края на декември 1984 г. и завършва през февруари 1985 г. Много хора от Кърджалийския регион, които се опълчиха срещу този режим, платиха твърдо скъпо за идеалите си. Дадоха се много жертви, за да има демокрация в родината ни. А хиляди са изпратени в лагери и затвори, цели семейства са интернирани.
76-годишният политзатворник Дурмушали Хасанов Дурмушев от ардинското село Кроячево е само един от тези, които са арестувани и изпратени в затворите в Белене и Стара Загора.
Срещаме го в центъра на град Ардино, където е дошъл да се види с познати и близки.
Лежал е 2 години, 10 месеца и 25 дни в Старозагорския затвор. Бай Дурмушали със сълзи на очи разказа за онези години, когато му сменят името.
„Една сутрин в студен януарски ден дойдоха у дома трима милиционери и кметът на Кроячево-катаджията Мухаммед. Бяхме заедно с покойната ми съпруга Музафер и двете ми дъщерички. Поискаха паспортите ни, отначало не им дадох, казах, че „Аз съм Дурмушали, това е моето име и няма по-велико от него". Следващия ден отидох на работа в Смолян. Бях разтоварач в местния ОКС. След обяд дойдоха 3-ма непознати души, арестуваха ме и бях откаран в Окръжно МВР-Смолян. Останах два месеца в следственото, след което бяха изпратен в затвора в Стара Загора", сподели бай Дурмушали. Казва, че обича името си като душата си и винаги ще се бори срещу неправдата.
Гюнер ШЮКРИ


Share To:

24rodopi

Post A Comment:

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.