Ежедневни полети до София, трагедия с 11 загинали в катастрофа, незаконни гонки, опит за ренесанс от авиолюбители и едни бурени, които чакат инвеститор със 100-милионен годишен оборот в евро.
Това е накратко историята на летището край Кърджали. Районът на авиобазата е запустял от десетилетия, вратите са заключени, бетонни колове пазят от автоджигити, решили да изпробват скоростта на втора употреба автомобилите си, а бурените са единствените свидетели за живот. Напомнят за бурния соц стремеж за развитие на всеки регион и още по-качествен свидетел на типичната разруха, обхванала периферията на страната в годините на прехода.

Началото
Аеродрум край Кърджали е идея, стартирала преди почти 60 години. Окончателно е осъществена в началото на 1970 година. Край кърджалийския квартал „Гледка” е създадено малко летище, което започва да осъществява полети от Кърджали до столицата и обратно. Всеки ден. Недобре развита пътна инфраструктура по онова време, но пък регионът вече има връзка по въздух с останалата част на страната. Персоналът набъбва и достига до 20 души в най-силните години на летището. Полосата на кърджалийската аерогара се използва основно от вертолети Ми-1, Ми-8 и мъничките транспортни самолети Ан-14.

Трагедията
В ранното утро на 17 септември 1971 година Ан-14 излита от Кърджали, но над Рила попада в мъгла. Навигацията се осъществява наземно от диспечер в София. Малкият самолет обаче се забива в скали край връх Свети Дух. Загиват 11 души, а единствен оцелява футболистът на „Арда” Христо Геренски, който е спасен от местен овчар.

Краят
В следващото десетилетие полетите постепенно намаляват, а в началото на 80-те години летището е изведено от експлоатация. Използва се единствено метеорадара, който предава синоптични прогнози до 2003 година.

Гонките и авиолюбителите
Летището се превръща в любимо място на джигити от цяла Южна България, които започват периодично да провеждат незаконно гонки. От полицията обявяват, че бившата авиобаза е едно от 31-то места в страната, където маниаци на високи скорости вдигат адреналина си. Следват акции на полицията и в момента летището е вече затворена зона за джигити.
Авиолюбители пък решиха там да стане център на любителски полети след създаване на аероклуб. Няколко пъти те си даваха срещи на летището, а атракцията бе полети с граждани над града край Арда.

Инвестицията в бурените
В момента бурените на летището чакат изграждането на индустриална зона, която да бъде готова до 2 години. Идеята бе анонсирана при посещение на зам.-министъра на икономиката в Кърджали. Национална компания „Индустриални зони“ пък подписа меморандум за сътрудничество с Областната администрация като първа крачка към реализация на зоната. Зам.-председателят на Народното събрание Цвета Караянчева посочи на свой ред, че има инвеститорски интерес от страна на голяма международна компания в сферата на автомобилостроенето с годишен оборот от 100 милиона евро.
Бъдещето ще покаже каква ще е съдбата на „забравеното” летище.
24rodopi.com

Share To:

24rodopi

Post A Comment:

7 comments so far,Add yours

  1. Анонимен11/8/17 08:53

    Колкото заработи ОЦЗ - Кърджали.Велики обещания от най високо ниво и нищо.

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен11/8/17 09:20

    Така ще бъде и с околовръстния път,така ще бъде и с разширяването на на пътя за Гърция и много други неща ще останат в страниците на медиите.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен11/8/17 10:41

    Защо летище Александрополис и Кавала не тънат летище Кърджали е стратегически много по добро и според мен и доходоносно за това е в разруха

    ОтговорИзтриване
  4. Неждет Аптикадир11/8/17 22:14

    Уточнение относно последните полети.Те се осъществяваха до края на 80-те години.Изпитвал съм това удоволствие лично.

    ОтговорИзтриване
  5. Неждет Аптикадир11/8/17 22:15

    Уточнение относно последните полети.Те се осъществяваха до края на 80-те години.Изпитвал съм това удоволствие лично.

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен11/8/17 22:40

    Да го продадат на руснаците.

    ОтговорИзтриване
  7. Анонимен12/8/17 15:29

    Аз съм летяла София-Кърджали през октомври 1990г., така че малко с инфото нещо се е пообъркало. Извозиха ни с автобусче до двора на хотел арпезос

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.